Maandag 18 april

18 april 2016 - Londen, Verenigd Koninkrijk

Vanochtend vroeg uit de veren. De wekker gaat al om 4:30 uur,  dat zijn geen tijden! Om 5:15 uur met hele gezin in de auto op weg naar Sneek. Aankomst bij Friese Poort om 5:40 uur. Veel studenten zijn al aanwezig. De bussen van Dalstra staan verderop al te wachten. Eén van de chauffeurs is overigens de vader van oud leerling "Falco" uit Scharnegoutum, hij laat nog even weten dat het goed met Falco ging en hij erg tevreden is over de Súdwester. Rond 6:00 uur openen de docenten de parkeerplaats van de Friese Poort en kunnen de bussen de parkeerplaats oprijden. Vervolgens inladen, koppen tellen, afscheid nemen van familie en op weg naar Engeland. Onderweg nog twee tussenstops om studenten mee te nemen uit Joure en Lemmer en een plaspauze bij de Mac Donnalds.Er zit ook een Starbucks bij dus snel nog even een kop koffie gehaald. Bij de tweede plaspauze laat één van de studenten haar portemonnee met 150£ erin op het toilet liggen. Ze komt er pas in Calais achter. Gelukkig zat haar ID-kaart er niet in.

Onderweg meerdere keren in de file. Daardoor passeren we veel later dan gepland de Belgische grens en komen we ook later aan in de haven van Calais waardoor we de geplande boot van één uur missen. Bij Calais links en rechts hoge hekken, prikkeldraad en veel politie. Van de zogenaamde "jungle" is echter weinig meer over, het meeste is inmiddels geruimd en er zijn nu menswaardige noodonderkomens gebouwd. Maakt best wel even indruk op iedereen.

Bij Calais moeten we de bus uit. De bus wordt gecontroleerd m.b.v. speurhonden en wij moeten uitstappen en met het paspoort langs de douane. Hierna kunnen we de bus weer in en rijden we richting de terminal waar de ferry zal vertrekken. Tijdens het wachten zien we een dieplader met een stoomlocomotief en een kolenwagen, beide gaan ook op de boot naar Engeland.

Op de ferry kunnen we even de benen strekken, langzaam verlaten we de Franse kust met haar pitoreske huisjes en zandstranden hier en daar staat nog een verzakte bunker van de atlantic wal. Het weer is zonnig dus het is een mooi tafreel. Onderweg eten we een hapje in het restaurant. Een lekkere curry! Ook drinken we met de mannen van de Friese Poort een pint en proosten we op de reis. De stemming is prima, hoewel sommige studenten wat bleekjes zien en last lijken te hebben van zeeziekte. Op een gegeven moment doemen de witte kliffen van Dover op en moeten we ons gereedmaken om weer naar de bus te gaan. Eenmaal in de bus verlaten we de veerboot en gaan op weg naar Londen.

Het landschap glooit hier behoorlijk en je ziet meteen dat Engeland behoorlijk hoog als een soort grote rots boven de zeespiegel ligt. Langs de snelweg ligt veel rotzooi en kadavers van dieren,  zo passeren we onder andere een das, een bunzing en een aantal vossen die aan de kant van de weg liggen.

Londen is de grootste stad van Europa met zegge en schrijve 7 miljoen inwoners, dus bijna netzo veel als de helft van de Nederlandse bevolking. Na ongeveer anderhalf uur rijden naderen we de voorstad. Het wordt steeds drukker, maar we kunnen toch door blijven rijden. We rijden dicht langs de millenium dome en zien hoog in de lucht een kabelbaan die speciaal gebouwd is voor de olympische spelen van 2012. Verderop rijden we langs grote en moderne kantoorgebouwen. Van een afstand zien we de tower bridge, Buckingham palace en de Big Ben. Wat opvalt is dat er ontzettend veel (race)fietsers fietsen in het drukke stadsverkeer, ook wordt er erg veel hardgelopen en wisselt het straatbeeld tussen mensen in hardloopkleding en keurig geklede zakenlieden. We passeren ook veel parken en horen dat de parken veelal worden onderhouden door omwonenden die het park 's-avonds ook op slot doen. Om ongeveer half acht zijn we bij het hotel. We moeten snel uitladen want we mogen hier niet te lang blijven staan. Eenmaal aangekomen in de lobby van het hotel worden de sleutels verdeeld en kunnen we bijkomen op de kamers. Voor vanavond staan geen activiteiten gepland, dus eerst maar eens even rustig chillen en de lokale pubs verkennen ;)

1. Bart:
    18 april 2016
    Klinkt goed! Veel plezier en leermomenten!! :)
  2. Wilma:
    18 april 2016
    Arme Karin.....zo vroeg!
  3. Anyke:
    Heel veel plezier.
  4. Jessica:
    19 april 2016
    Leuk verslag Marco! Doe de groetjes maar ff aan Foeke. (Hij was onze vaste buschauffeur bij Advendo ;) )
  5. Suzan:
    19 april 2016
    Leuk om zo op de hoogte te blijven.
    Veel plezier!