Woensdag 20 april

21 april 2016 - Londen, Verenigd Koninkrijk

Vandaag een bezoek gebracht aan het Barnet Southgate College. Een MBO college voor opleiding van onderwijsassistenten, studenten zorg en welzijn en studenten media en design. I.v.m. de groepsgrootte waren we verdeeld in twee groepen. De studenten OA/PW op de ochtend en de studenten zorg en welzijn op de middag. Na een klein uurtje met de bus arriveerden we bij het college. We werden ontvangen in een mooi oud gebouw van het college uit de zestiende eeuw. Vroeger was dit een oude school voor jongens geweest. Mooie schouw en vuurplaats,  balkenplafond aan weerszijde een trap met verhoging en een bijzondere houten paal in het midden van de ruimte. Deze paal was in de zestiende eeuw de zogenaamde whipping post. Hier werden de jongens die ongehoorzaam waren aan vastgebonden en kregen ze een afranseling met zweepslagen. De onderkant van de paal zag er behoorlijk gehavend uit.....

De eerste spreker van het college was van de afdeling zorg en welzijn. Zij is specialist palliative care en vertelde ons over het feit dat hun studenten ook stage moeten lopen in een hospice. Voordat ze op stage gaan wordt er goed gekeken naar hun emotionele weerbaarheid. Vervolgens kregen we een uiteenzetting wat ze allemaal op het hospice konden bieden op een manier die vrij wervend op ons over kwam. Dat was nogal ongemakkelijk, want een hospice is een instelling waar patiënten naar toe gaan om te sterven. De docent legde ons uit dat de Engelsen per definitie geen volk zijn dat makkelijk over ongemakkelijke thema's praat, ze proberen vervelende zaken zoals de dood, ziekte, lijden enz in te pakken en te camoufleren met mooie omschrijvingen. Dit in tegenstelling tot de Nederlanders die zij bewonderd om hun directe en transparante manier van spreken. Doordat de Engelsen hier zo gespannen mee om gaan is de maatschappelijke discussie over dit soort zaken erg lastig. Het hospice waar de studenten stagelopen is een hospice voor 18 jaar en ouder. Er zijn ook hospices voor kinderen. Op het moment dat er een diagnose wordt gesteld met een terminale afloop bij de kinderen begint de zorg en betrokkenheid van het hospice. Die zorg duurt netzolang totdat het onvermijdelijke heeft plaatsgevonden. Het is een beetje een raar begin van de ochtend. Het verhaal dat we te horen krijgen paste eigenlijk beter bij de middaggroep van de studenten zorg en welzijn. Desondanks luisteren de studenten aandachtig en respectvol.

Hierna kregen we een spreker die ons wat vertelde over Safeguarding. Hierbij werden onderwerpen aangestipt vanuit de richtlijnen van de overheid m.b.t. de wetgeving child protection Zoals vastgesteld in 1981. Deze richt zich op 4 categoriën: physical abuse (fysiek misbruik, c.q mishandeling), emotional abuse (emotionele mishandeling), sexual abuse (sexueel misbruik) en verwaarlozing. Alle medewerkers worden elke drie jaar geschoold om deze symptomen te herkennen en te rapporteren.

Hierna werden we uitgenodigd om samen met de studenten de school te gaan bekijken. Het geheel van sprekers, maar ook de rondleiding viel ons allemaal wat tegen. We hadden sterk de indruk dat het niet goed was afgestemd op onze doelgroep en het meer de informatie was die zij aan ons kwijt wilden i.p.v. ons eigen interesse.

We begaven ons vervolgens weer naar de bus en Foeke bracht ons naar het Natural History Museum. Een prachtig gebouw in Victoriaanse bouwstijl bekend van de film "night at the museum met Ben Stiller". In dit museum worden sinds eind negentiende eeuw tal van diern, fossielen en geraamten van dinosaurussen geexposeerd. Zowel de architectuur van het gebouw alsook de expositie sprekt erg tot de verbeelding. Je staat naast immens grote geraamten van prehistorische dieren waarbij ik van sommige nog nooit gehoord had en je voelt je dan wel bijzonder klein en nietig als mens(je.  Natuurlijk mag ook hier het beeld van Charles Darwin niet ontbreken die overigens verdacht veel gelijkenis vertoont met onze collega Aant.

's-avonds hebben we de musical Mamma Mia bezocht. Niet helemaal mijn genre, maar ik heb bij desondanks toch prima vermaakt met het verhaal en de liedjes van ABBA. Het was weer een vermoeiende, maar onzettend leuke en interessante dag.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anja:
    Wat een belevenissen!
    Leuk om te lezen (zeer gedetailleerd) en de foto's zorgen helemaal voor een compleet beeld.
    Veel plezier nog daar!
  2. Janneke Ramcharan:
    21 april 2016
    Nieuw idee voor de timeout:whipping post :)
  3. Froukje:
    Hoi Marco,
    Klinkt allemaal reuze interessant !! Best wel een tikkie jaloers... Wij verwachten nu natuurlijk bergen inspirerende ideeen voor het nieuwe schooljaar ! Veel plezier nog daar !

groetjes
    Froukje